Kommunikation
27. Få kendskab til patientens værdier, eksistentielle/åndelige overbevisning og livssyn. (D)
28. Skaf om muligt en professionel tolk, hvis der er sprogbarrierer, også når pårørende er villige til at tolke for patienten. (D)
Fagprofessionelles egenomsorg
29. Del dine oplevelser med en kollega, hvis en situation påvirker dig betydeligt. (D)
30. Deltag i supervision med kolleger (D)
31. Deltag i anden supervision eller terapi, hvis du udtrættes eller mister modet til at arbejde med alvorligt syge patienter.
32. Reflektér over, hvilke behov for eksistentiel/åndelig støtte du selv kunne have generelt, eller hvis du var uhelbredeligt syg. (D)
Uddannelse
33. Opnå færdigheder, svarende til dit kompetenceniveau med henblik på identificering, intervention og dokumentation af eksistentielle/åndelige behov (D)
34. Arbejd på at udvikle et fælles fagligt sprog (D)
35. Få indsigt i den kultur, religion og/eller filosofi, som er bredest repræsenteret i dit praksismiljø. Etabler evt. uddannelse for team eller afdeling. (D)
Organisation
36. Organiser arbejdet, så den bedst mulige kontinuitet i kontakten med patient og pårørende sikres.
37. Skab plads til bred tværfaglig diskussion om den eksistentielle/ åndelige indsats. (D)
38. Sørg for at præsentere patient og pårørende for alle feltets til rådighed stående faggrupper (D)
39. Skab mulighed for tværfaglig deltagelse i kollegial supervision og evaluering af den eksistentielle/åndelige omsorg. (D)
40. Synliggør den eksistentielle/åndelige dimension (dvs. udover de fysiske, psykiske og sociale dimensioner) i strategiske og flerårige planer og som værende central for palliativ indsats. (D)
41. Udnævn/udpeg evt. en person med kompetencer indenfor feltet til at sætte fokus på forståelse for - samt organisering og inddragelse af - en indsats. (D)